Kasulikud nõuanded

Menüü

Akutüübid: kuidas valida sobivaim

09.07.2020
automehaanik remondib kapoti all autoakut

Autode tehnoloogia on pidevas arengus. Üha suuremat tähelepanu pööratakse saaste vähendamisele, autod muutuvad mugavamaks, ilmnevad kasulikud funktsioonid. Kuid mida rohkem on sõidukil elektrit nõudvaid funktsioone, seda olulisem on hea aku. Millised on autoakud, milline aku kestab eriti kaua? Nendele ja teistele korduma kippuvatele küsimustele järgnevas artiklis vastuse leiamegi.

mehaanik tegeleb punase autoakuga

Mis tüüpi akusid üldse on?

Autoakusid on kolme tüüpi:

  • pliiaku;
  • geelaku;
  • AGM-aku.

Klassikalised pliiakud

Vähese hooldusega pliiakud, tuntud ka kui klassikalised või traditsioonilised akud, on tõenäoliselt kõige populaarsemad ja kõige kauem kasutusel olnud akud. Need sobivad sõidukitele, millel puudub start-stop tehnoloogia. Sellegipoolest on seda tüüpi akusid nüüdseks veidi muudetud. Vanematel akudel oli võimalus aurustuvat elektrolüüti täita destilleeritud veega ja sinna sai paigaldada spetsiaalsed pistikud. Seda tüüpi kaasaegsed akud on juba täielikult suletud ja laadimine pole võimalik. Kui selline aku kord oma lõpu leiab, on see parandamatu ja teil tuleb osta uus aku.

automehaanik kontrollib musta klassikalise auto akut

Pliiakud on üsna vastupidavad täielikule tühjenemisele, kuid selleks, et aku võimalikult kaua kestaks, tuleks regulaarselt kontrollida selle laetuse taset, vältida aku täielikku tühjenemist ja säilitada 13,8 V ~ 14,5 V laadimispinget (kuue sektsiooni akude puhul). Aku ohutuks laadimiseks kasutage ainult kvaliteetseid akulaadijaid.

Millest on valmistatud pliiakud?

Klassikaline aku koosneb kuuest akuelemendist. Akuelement, mida nimetatakse ka plaadiplokiks, koosneb positiivsete ja negatiivsete plaatide komplektist, mis omakorda koosneb mitmest elektroodist.

Positiivne elektrood koosneb pliioksiidist valmistatud aktiivsest materjalist ja pliisulamist valmistatud positiivsest võrgustikust. Võre struktuur annab elektroodidele kindla struktuuri ja toimib samal ajal elektrijuhina. Toimeaine suunatakse elektrolüüti, happe ja destilleeritud vee segusse.

Negatiivne elektrood koosneb samuti aktiivsest ainest, kuid see on valmistatud puhtast pliist ja negatiivsest võrgustikust. Erineva polaarsusega elektroodid eraldatakse ning vajalik aku maht saavutatakse üksikute plaatide paralleelse ühendamise teel. Üksikute lahtrite järjestikuse ühendamise teel saadakse vajalik pinge 12 volti.

0 €
-5€ AL. 100€ OSTUST
8610 SJH 11900
0 €
-5€ AL. 100€ OSTUST
9920 SJH 13500
0 €
-5€ AL. 100€ OSTUST
6890 SJH 9700
0 €
-5€ AL. 100€ OSTUST
5060 SJH 7700
0 €
-5€ AL. 100€ OSTUST
13800
0 €
11800 16000 SJH 14080
0 €
-5€ AL. 100€ OSTUST
5630 SJH 7600
0 €
9299 11900 SJH 11250
0 €
-5€ AL. 100€ OSTUST
12800 SJH 13595
0 €
-5€ AL. 100€ OSTUST
9260 SJH 9993

AGM-akud

Täiustatud akud, mis on ideaalsed nii automaatse start-stop-süsteemiga sõidukite kui ka energiamahukate mootorsõidukite jaoks.

AGM-akud on kuni kolm korda tõhusamad kui klassikalised pliiakud. AGM-akud on ka eriti löögikindlad. Isegi pärast mehaanilisi kahjustusi (õnnetust) absorbeerivad klaasist või polümeerist mikrokiust eraldajad elektrolüüti täielikult, nii et see ei roisku.

Millest on valmistatud AGM-akud?

AGM-akudes eraldatakse positiivsed ja negatiivsed plaadid absorbeeriva klaasmatiga, mis neelab ja püüab kinni akuhappe ning hoiab ära selle vabalt voolavuse aku sees. Paneelid suletakse igas kambris ja survestatakse plastkorpuses. Elementide kokkusurumine vähendab sisemist takistust ja suurendab impulsi võimsust.

Põhikonstruktsioon sisaldab survestatud õhu väljalaskeava, et leevendada tekkiva gaasi tõttu tekkivat survet. Ventiilid avanevad madala rõhu korral ja sulguvad automaatselt, et vältida õhu sisenemist akusse.

-19%
0 €
17574 21888
0 €
-5€ AL. 100€ OSTUST
16100
-18%
0 €
24687 30425
-19%
0 €
21549 26659
-20%
0 €
19011 23892
-23%
0 €
24000 31500
0 €
-5€ AL. 100€ OSTUST
28900

Geelakud

Geelakud erinevad teistest akudest selle poolest, et neis sisalduv elektrolüüt on geeli kujul.

Geelakud, nagu ka AGM-akud, on löögikindlad. Õnnetuse korral ei pritsi akust vedelikku. Kuid geel on väga habras ega talu suuri pingeid. Liiga kiire laadimine, täielik tühjenemine või muud sarnased olukorrad võivad põhjustada aku korvamatut kahju. Samuti on geelakude eluiga tavaliselt lühem kui AGM-akudel, seda eriti madalatel temperatuuridel.

Geelakude ja pliiakude võrdlemisel võib tuua mitmeid eeliseid. Geelakud on vastupidavamad vibratsioonile, nende eluiga on umbes 25% pikem ja kõige olulisem omadus on pikk laadimiseta pingehooldus.

Millest on valmistatud geelakud?

Geelakudes kasutatakse ränioksiidi. Väävelhappe segamisel ränidioksiidiga saadakse geelitaoline täidis. Nii nagu klassikalised pliiakud, on ka geelakud hooldusvabad, nii et kui see üles ütleb, tuleb see asendada uuega.

Auto aku

Milline aku soetada? Tõenäoliselt üks kõige levinum küsimus, millega autotöösturid kokku puutuvad. Põhimõtteliselt on vastus väga lihtne vali aku, mille autotootja on sõidukile kohandanud. Kui autole on varem paigaldatud pliiaku või AGM-aku, tuleks sama tüüpi aku valida ka hiljem.

autos põleb tühja aku märgutuli

Kui soovite siiski teada saada, millised teist tüüpi akud teie autole sobivad, on veebis palju otsingumootoreid, mis abiks selle otsuse langetamisel.

Kokkuvõtteks soovime rõhutada, et auto aku valimisel pole kindlaid reegleid uuem on parem. Järgige autotootja soovitusi, konsulteerige spetsialistiga ja valige parima hinna ja kvaliteedi suhtega aku. Lisateavet leiate meie artiklist kõik akude kohta.

Klientidele meeldib see postitus

3.7/5
6 Ostja hinnangud

Kuidas hindate seda postitust?