Kasulikud nõuanded

Kuidas vältida pideva istumisega seotud terviseprobleeme?

Vaata kõiki kontorimööbli pakkumisi
20.12.2019
kontoritöötajad istuvad joogapallidel

Istuvast tööst tingitud vaevused on salakavalad: need ei ilmne üleöö, vaid kuhjuvad ja süvenevad aegamööda, kuniks annavad endast märku tõsiste luu- ja lihaskonna probleemidena.

Asjata ei öelda, et istuvast tööst tingitud tervisemured on 21. sajandi kutsehaigus, mis on võtmas aina ulatuslikumaid mõõtmeid. Kuna ei ole näha, et arvuti taga töötamine tulevikus väheneks, pigem vastupidi, tuleb oma hakata oma tervise eest aegsasti hoolt kandma. 

Kontoris olles ei tohi unustada üht lihtsat tõde: inimene on loodud liikuma. Staatiline istumine seda ei soosi, mistõttu tuleb tööpäeva jooksul leida võimalusi liigutamiseks. See on kõige kindlam ennetusmeede pidevast istumisest tingitud terviseprobleemide vastu.

Tõuse püsti ja kõnni

Anna endale põhjust püsti tõusta ja oma keha üles äratada. Olgu liikumise ajendiks kohvinurka, tualettruumi või kolleegi kabinetti minek, iga sundasendist väljatulek mõjub lihastele ja liigestele hästi ning elavdab vereringet.

Kui ruumist lahkumine ei ole võimalik, siis kehtesta endale ajaline intervall (pool tundi, 15 minutit jms), mille järel tõused alati toolilt püsti.

Või võta näiteks eesmärgiks, et telefoniga räägid alati püsti seistes, liikudes samal ajal kikivarvukile ja tagasi ning nõnda terve kõne vältel.

Vali õige kõrgusega tool ja laud

Kõige rängemalt mõjub tervisele see, kui istuda päevast päeva sobimatu arvutilaua taga ja ebamugaval toolil.

Kontorimööbli kõrgused peavad olema korrelatsioonis istuja mõõtudega, et tagada õige isteasend.

Töötooli seljatugi peab olema ergonoomilne ehk toetama istuja selgroogu, hea, kui sel on ka peatugi. Ka käetoed on vajalikud, et toetada klaviatuuril trükkivaid käsi.


Kasuta abivahendeid

Väga suureks abiks sundasendist põhjustatud liigese- ja lihasvalude ning põletike tekke vastu on kasutada õigeid abivahendeid.

Nurga all reguleeritav jalatugi, mis käib laua alla, aitab saavutada vaheldusrikkama istumisasendi ja parema kehahoiaku. Teatud mudelitel on massaažinuppudega pealispind ning temperatuuri reguleerimisvõimalus, mis lubab jalgu vastavalt vajadusele soojendada või jahutada.

Soovitav on kasutada ka randmetoega hiirepatja ning panna selja kontoritooli vahele ergonoomiline seljapadi, mis aitab tõhusalt seljavalusid leevendada.

Abiks lihaspingete vastu

Aeg-ajalt tasub teha ka midagi tavatut, et monotoonsesse istumisasendisse surutud lihased üles äratada.

Näiteks vahel võiks tooli asemel istuda arvutilaua taga võimlemispallil. Tavalise tooli peal istudes vajub inimene väsimusest kössi, selgroolülid saavad ebaühtlaselt survet, lihaspinge suureneb ja tekitab valu.

Istumispalli eeliseks tooli ees on see, et pallil olles hoiab inimene õiget rühti ning treenib samal ajal selja- ja kõhulihaseid. Samuti ei takista pehme pall istuva inimese vereringlust.

Vahetevahel on kasulik teha arvutiga tööd püstijalu. On olemas motoriseeritud kui ka kokkupandavaid arvutilaudu, mille kõrgust annab reguleerida ka selliselt, et inimene saab seista laua taga püsti. Vähe sellest, et seistes kaotab inimene rohkem kaloreid kui istudes, jalgadel olemine on ka füsioloogiliselt kasulik, kuna aitab istumisest lühenenud lihaseid jälle pikaks venitada.


Ergutades ainevahetust ja seedimist

Liikumise ja tööasendite muutmise kõrval ei maksa unustada, et tähelepanu vajab tööpäeva jooksul meie sisikondki. Eeskätt just seedeorganid ja süda. Kui liikumine hoiab südame tervist, siis regulaarne vee joomine kiirendab seedimisprotsessi.  

Kui päev möödub valdavalt laua taga, arvutiga töötades ja ka süües, siis on