Kasulikud nõuanded

Mis on mäluvaht ja kuidas see mõjub sinu une kvaliteedile?

Vaata kõiki pakkumisi
11.11.2019
memory foam madrats

Kui kätte on jõudnud aeg voodisse uut madratsit valida, siis tasub kaaluda mäluvahuga (inglise keeles memory foam) madratsit. Mäluvaht võib ju eesti keeles pisut naljakat kõlada, ent tegemist on ühe mõnusama ja tervislikuma madratsiga üldse.

Madratsil on meie une kvaliteedi määramisel võtmeroll, mistõttu ei ole see päris ükskõik, kas puhata traditsioonilisel vedru- või hoopis uuendusliku sisuga mäluvahtmadratsil. Mida termin “mäluvaht” endast õigupoolest kujutab ja mil moel see unele mõjub?


Millest mäluvaht koosneb?

Viskoelastne memory foam võeti esmakordselt kasutusel 1960ndate keskpaigas NASA lennumasinate istmetes. Hiljem on seda kasutatud pehmendusmaterjali ja polstrina ka jalanõude ja kiivrite sees. Nimetus “mäluvaht” tuleneb selle pehme aine võimest reageerida välisele survele oma endise vormi taastamisega. Täna ei kasutata mäluvahtu mitte ainult madratsites, vaid ka patjades.

Mäluvahust madrats koosneb mitmest kihist. Pealmised kihid koosnevad viskoelastsest vahust, mille alla jääb toestav polüuretaanvaht. Kihtide paksuse, kaalu ja koostisega varieerides antakse tootele erinevaid pehmusastmeid. Et mäluvaht on äärmiselt kehasõbralik materjal, kasutatakse õhemaid memory foam kihte ka vedrumadratsite kattemadratsites. Osade mudelite sees on spetsiaalne geelikiht või kanalid, mis aitavad madratsi temperatuuri reguleerida.


Kuidas mäluvaht toimib?

Mäluvahust madratsite suurimaks plussiks on nende võime kohanduda magaja kehakontuuride järgi. Ja seda täpselt nõnda, et keha on terves pikkuses ühtlaselt toetatud ning ühelegi kehapunktile ei avalda madrats rohkem survet kui teisele. Iseäranis hästi mõjub mäluvahust madratsil puhkamine seljahädade või kaelavalude käes vaevlejale - madrats toetab täies ulatuses kindlalt keha alates kandadest kuni kuklani välja nõnda et, hommikuks ei teki magajal valusid ega kehal väsimustunnet. Isegi vastupidi - keha toetaval asemel magamine aitab leevendada selgroole pikemast lamamisest tekkivat ülekoormust ning lõdvestada õlgu, nimmepiirkonda, puusi, sääri ja kandu, mis võivad lamavas asendis olla rohkem pinges ja koormatud.

Samas ei ole vaja karta, et magaja keha järgi kohanduv pehme küljealune kaotaks oma vormi. Jah, kui inimene voodis asendit vahetab, keerab end näiteks voodi teise serva, siis jääb tema kehast hetkeks maha lohk, aga see täitub kohe, kuna m&aum